"lilla servicen"

1. Jag Börjar med att skruva av den sida av rullen där veven sitter.
Den sitter fast med tre stora (2 på vissa modeller) skruvar.
Du kan behöva en skruvmejsel för att lossa skruvarna.

2. Lyft ur spolen.
Ett tips här är att du innan du tar isär rullen sätter fast ändan på linan med en bit tejp på spolen så det inte blir trassligt när du monterar ihop rullen.

3. Tag bort det vita plastdrevet för drivningen av revspridare på spolens sida.
Det är bara dittryckt, så du tar bort det med fingrarna.
Lägg en droppe olja på lagret innanför och sätt tillbaka det vita plastdrevet.
Vänd därefter spolen och lägg en droppe olja på lagret som du kan se innanför centrifugalbromsen på spolens "vevsida".
Nu kan du sätta tillbaka spolen igen.

4. Skruva av plastkåpan över skruven i mitten av veven.
Droppa sedan en droppe olja eller två i mitten på vevaxeln.
Sätt därefter tillbaka plastkåpan och skruva fast.
OBS! Dra inte kåpans skruv för hårt.
Den är mjuk och kan lätt gå av om du försöker dra fast med våld.
Skruva bara åt till det tar stopp och därefter ett kvarts varv eller så så den sitter ordentligt.

5. Skruva av "ratten" för mekaniska bromsen och droppa en droppe olja i hålet för spolaxeln,
och sen en droppe på insidan av ratten, samt skruva sedan tillbaks ratten lätt.

6. Nu kan du sätta ihop rullen igen. Har du frikoppling med tumtangent så se till att du håller upp tangenten så att frikopplingsarmen på tangenten kommer på ovansidan av frikopplingsarmen i vevhuset.
OBS! När du monterar ihop rullen så se till att centrifugalvikterna är intryckta i innersta läget mot
Annars finns risken att du klämmer dom mot lagerbanan och deformeras.
Jag brukar hålla rullen lodrätt vid hopmonteringen för att vara säker.

7. När du monterar ihop rullen får du inte använda våld på något sätt.
Du passar bara ihop delarna på rätt sätt och sätter ihop delarna.
Ibland kan ett litet ruckande på veven behövas så att allt "faller på plats".
Skruva åt gavelskruvarna för hand så långt du kan och dra sedan ett extra kvarts varv med skruvmejseln för sista låsningen.
Nu återstår bara två smörjställen till. Det är linföraren och vevknopparna.

8. Håll rullen upp och ner och lägg en droppe olja på evighetsskruven som driver linföraren.
Jag brukar lägga en droppe i vardera ändan.
När detta är gjort lägger du en droppe i varje vevknopp.

Sådär..Standardservicen är gjord.
Allt du behöver göra nu är att veva rullen några varv så oljan sprider sig och kryper in ordentligt överallt.
Har du råkat kladda ner rullen med olja, torkar du bara rent med mjuk trasa.

Det kan se mycket, men när du blir van, så tar hela smörjproceduren bara c.a 5 minuter.
Men varje nedlagd fem-minuters service förlänger livet på din rulle!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar