"Stora servicen"


Minst en gång om året bör man göra den "stora servicen".
Speciellt viktig är denna service ifall man planerar ett långt uppehåll i användandet av rullen.
T.ex under vintern.
Man kan då välja att antingen skicka sin Ambis till ABU service eller göra det själv.
Att göra det själv är inte svårt.
Allt du egentligen behöver är en liten skruvmejsel, en liten skiftnyckel eller hylsnyckel och en liten spetsig plattång.
Det som är viktigt att tänka på är att sätta ihop rullen exakt rätt.
Är man ovan så är det bra att ha en sprängskiss till hands och vara noggrann med att lägga delarna i ordning vid isärplockningen så man inte löper risk att sätta ihop delarna i fel ordning.

Jag brukar dela upp rullen i tre delar.
Stativ delen med linförarmekanism, spolen och vevdelen med drivmekanismen.
Att plocka isär vevdelen är det som brukar avskräcka många, men gör det bara i rätt ordning så är det mycket enkelt.
Att ta isär stativdelen och spolen är enkelt.
De består bara av ett par delar så det behöver jag inte gå in på här.
Vevdelen däremot är det som är känsligt.
Lägg ett papper, gammal tidning eller ren tygtrasa framför dig.
På den placerar du vevdelen.
Utrusta dig med de tre verktygen.
 Du bör dessutom ha en burk med kristallollja eller fotogen för tvätt av delar, samt några topz, en eller ett par rena icke luddande trasor samt givetvis olja och fett.
Ta även fram en mjuk blyertspenna som du skall ha till hands för ett speciellt ändamål.

Skruva av den lilla plastkåpan över centrummuttern till veven precis som när du skall göra den vanliga grundservicen.
Nu kommer vi till det enda riktigt trixiga i hela proceduren, nämligen att ta bort den lilla låsbrickan som sitter i mitten på vevaxeln.
Jag vet inte hur många sådan som ligger i golvspringor runt om i världen, men det måste vara millioner vid det här laget.
Använd den lilla spetsiga tången eller annat spetsigt för att dra bort den.
Och se till att du lägger den där den inte kommer bort.
 Skruva nu av centrummuttern. På vänstervevade rullar är muttern vänstergängad, så får du inte loss den ganska lätt så prova att lossa den åt andra hållet.

Ta bort veven. Under veven sitter än spännbricka. Notera hur den sitter. Den måste sitta på rätt sätt när du sätter tillbaka den.
Nu kan du skruva bort stjärnhjulet till slirbromsen. Även denna är vänstergängad på vänstervevade rullar. Det är normalt att den går trögt i yttersta läget innan du får bort den. Går den väldigt trögt så håll med plattången runt den platta delen på centrum tappen (akta gängorna) så går det bra.
En del brukar skruva bort vev o stjärnhjul innan de lossar vevdelen från stativet och utnyttja backspärren för att skruva hjulet förbi den tröga delen av gängan. Du bestämmer själv vilket som känns bäst för dig.
Under stjärnhjulet sitter ett par böjda brickor.
När du tar bort dom är det viktigt att du noterar hur dom sitter inbördes.
Det är de brickorna som är fjäderbelastningen för slirbromsen, och sätter du tillbaks dom fel, så blir slirbromsen lite märklig.
Det kan vara lite trixigt att få bort alla brickorna i det här läget, så ta bara bort den översta.

Nu skall du ta bort gaveln från drevplattan.
Den sitter med två skruvar på rullgaveln.
Här är det viktigt att du lyfter av den samtidigt som du ser till att inte huvuddrev o alla småbrickor där faller loss o hamnar i oordning.
Tryck därför vevtappen nedåt samtidigt som du lyfter av rullgaveln.
Nu kommer du även de eventuellt sista spännbrickorna till slirbromsen så se till att dom inte faller bort utan ha koll på hur dom sitter inbördes.
På insidan av rullgaveln kan eventuellt en eller två tunna kopparbrickor ha följt med. Se till att du inte tappar bort dom.
Sådär. Nu är mekanismen helt blottad.
Om du tittar lite på den nu, så ser du att det inte är så märkligt som du kanske först trodde.
I rullgaveln sitter vevlagret med backspärrsfunktionen kvar (om du har en modern rulle med direktverkande backspärr).
Allt du behöver göra nu är att ta isär alla delarna i tur och ordning och lägga dom på en rad framför dig exakt som du tar bort dom.
Vid demonteringen så var noga med att se hur delarna sitter.
Om du vill kan du anteckna lite ifall du skulle råka fumla med någon del och inte minns hur den satt.
Vänd inte på brickor o annat om du inte är van att skruva på din rulle och minns exakt hur dom skall sitta.
Samtliga delar utom slirbromsskivorna skall nu tvättas rena.
Har du fått fett på dessa fiberbrickor, ska du bara torka dom så rena som möjligt med en trasa.
 Nu ser du ifall dom är deformerade av för mycket förvaring med åtdragen slirbroms eller utslitna.
Om dom ser bra ut skall du smörja dom.
Detta görs bäst genom att "måla" dom ordentligt med blyertspennan.
(Precis där kom den fram).
Varför, undrar du kanske? Jo, för att få en så mjuk slirbroms som möjligt är torrsmörjning med grafit helt överlägset.
Det enda som är bättre, är att byta ut bromsbrickorna mot t.ex X-treme Smooothies eller andra självsmörjande specialbromsbrickor.
Om du inte lyckas få dom torra och rena eller ser allmänt dåliga ut, måste dom bytas ut. Du kan köpa eller beställa delarna genom din lokala handlare.
Detsamma gäller alla delar som är trasiga eller utslitna.

Dags att tvätta.

Tvätta varje del för sig i din burk med fotogen eller kristallolja.
Torka av dom ordentligt med en trasa.
Se till att du håller din ordning på delarna så du sätter ihop det hela på rätt sätt vid monteringen.

Sådär. Nu är du mer än halvfärdig med din stor-service.
Allt du behöver göra nu är att fetta in dina delar montera ihop i i rätt ordning.
Tänk på att inte smörja slirbromsbanor eller slirbromsbrickor med fett.
Gör du det kommer din slirbroms att "hugga" när du sedan fiskar.
Använd ett bra rullfett eller något specialfett innehållande teflon eller liknande.
 Det finns massor med olika fetter på marknaden, och som regel är de flesta s.k. "Rullfetter" bara vanligt standardfett av ordinär kvalitet.
När du monterat ihop din "vev-sida" av rullen, lägger du den för sig och gör rent stativdel och spole. Dessa består av väldigt få delar och är mycket enkla att plocka isär,göra rent och smörja.

Backslag. Hur och varför det uppstår
Många fiskare fiskar endast med haspelrulle.
Man brukar skylla på ditt och datt och att man "minsann testat" multirulle men inte tyckt om det.
Sanningen har ofta varit att man provat kasta med multirulle men fått trassel på trassel och sedan givit upp.
Detta är tråkigt då fiske med multirulle är en helt annan och ofta överlägsen känsla än haspel.
Den direktkontakt och drillkänsla man får med multirulle är helt annan än med haspel och har man väl lärt sig fiska med multirulle, så blir haspelutrustningarna ofta liggande relativt oanvända.
Dessutom är vissa typer av fisken, som t.ex Jerkbaitfiske, mycket svårt med haspel då man förlorar den direkta kontakten med betet och ofta drabbas av lösa linslingor på rullen när man tar in löslina vilket i sin tur ger återkommande problem med linslingor som släpper från rullen o.s.v.
Om man däremot förstår varför backslag uppstår kan man oftast släppa sin aversion mot multirullar och snart har man tekniken inne och kan fiska avslappt och njutbart med dom.

Enkelt förklarat uppstår backslaget av lösa linslingor som uppstår när spolen roterar fortare än linan hinner lämna spolen och till sist fastnar i varandra och låser spolen.
 Detta är ganska vanligt då man kastar med lätta eller "fladdriga" beten och stor multirulle.
Jag har själv som van multikastare svurit över diverse backslag då jag kastat t.ex 20 grams drag med kraftigt 12 fots laxspö och Ambassadeur 7000.
(Fråga inte varför jag försökte göra det, men "är" man så är man..)

För att minska risken bör man alltså välja relativt tunga och lättkastade beten till en relativt liten rulle och ett lätt spö med långsam förlåtande helaktion när man börjar fiska med multirulle.
På så sätt minskas risken för övervarning av spolen vid kastets start och man slutar spänna sig och börjar lära känna hur rullen verkligen fungerar.
Med ökad erfarenhet kan man sedan bredda sitt utrustningsval och till sist finns inga som helst hinder för att fiska det allra mesta med multirulle.
Faktiskt ända ner till utrustningar som tidigare var "rena" haspelklasser. Det finns multirullar som kan kasta beten ner till 5 grams vikt riktigt bra utan speciella problem.
På en multirulle finns två olika kastbromsar.
 Dels en "centrifugalbroms" med små vikter som kastas ut av centrifugalkraften i kastets början, och dels en mekanisk broms som bromsar spolen i kastets slutskede.
I början kan man behöva ställa dessa bromsar relativt hårt och därmed göra avkall på kastlängd, men med tiden kan man som regel lätta på dessa bromsar och istället använda sig av tummen för att kontrollera sitt kast från början till slut.

Sådär. Din rulle är färdig för nya tag och sköter du fortsättningsvis servicen av din rulle, kommer den hålla mycket länge och fungera perfekt. Det är ju faktiskt så att din dyra fisketid ska inte behöva störas av irritation över dåligt fungerande eller illa skött och sliten utrustning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar